door dorretje op 24 apr 2010 00:15
Hoi Zonno,
De meeste vliegvishengels in de categorie zijn 9 ft.
In tegenstelling tot wat leo zegt heeft de lengte van je hengel helemaal niets te maken met het raken van je vliegenlijn op het water tijdens je achterwaartse worp.
De reden dat je lijn bij de achterwaartse worp het water raakt is een gebrek aan techniek.
Als je je vliegvishengel alleen voor de kayak wil gebruiken dan kun je beter een kortere hengel nemen (8ft, 8,6ft) De reden is dat een kortere hengel wat handelbaarder is in de kayak met het landen van vis. Mijn hengels zijn overigens allemaal 9ft, maar die had ik ook al voordat ik mijn kayak kocht.
Vergeet niet dat als je niet voldoende techniek hebt en meteen vanuit een kayak gaat vissen dit veel frustratie gaat opleveren.
Investeer dus in je werptechniek.
Ga je een hengel kopen neem dan iemand mee die er verstand van heeft, want anders bega je zeker een miskoop.
Ideale all round zoutwater kayakvliegvishengel is een 8 tot 9ft afima 8 hengel met een topactie en een stevige butt sectie waarmee je een shootinghead lekker kan wegzetten.
Prijskwaliteit technisch is een TFO een goede hengel. Mijn tip is een TFo TIcrX aftma 8
P.s. misschien leuk om eens een dagje te kayakvliegvissen als de zeebaars er weer is.
Succes ermee.