vliegvishengel

Alles is bespreekbaar, of-topic ... topics. Praat met elkaar aan de stamtafel van ons kayak stamcafé

vliegvishengel

Berichtdoor zon71 op 22 apr 2010 21:12

Vraag je aan de vliegvissers. Hoe lang is een standaart vliegvishengeltje :?: . En wat voor lengte is goed vanuit de kayak :?: .

groeten zOnno
er is altijd wel ergens buiten te spelen
zon71

Re: vliegvishengel

Berichtdoor realrafke op 22 apr 2010 21:55

hey Onno,
nu je het over vliegvissen hebt...
hoe zit dat nu met die vliegvissers? is er al nieuws uit Denemarken????
ben wel benieuwd naar de vangsten hoor...

groetjes
Raf
Beter tien vissen in het water ...dan geen water...
realrafke

Berichtdoor Leo op 23 apr 2010 08:39

9 ft (270 cm) is de meest gebruikte lengte voor vliegvishengels. Vanuit de bellyboat kon ik daar goed mee uit de voeten. Uit de kayak heb ik er nog niet vaak meegevist, maar ik denk dat dat ook prima gaat.

Ga je voor een kortere hengel dan krijg je problemen dat je lijn in de achterwaartse worp snel het water raakt en bij een langere hengel is het weer lastiger om de vis te landen en te onthaken.
Leo die van vis(sen) houdt.
Blog: De trappende visser http://trapkayak.blogspot.com/
Leo

Berichtdoor dorretje op 24 apr 2010 00:15

Hoi Zonno,

De meeste vliegvishengels in de categorie zijn 9 ft.

In tegenstelling tot wat leo zegt heeft de lengte van je hengel helemaal niets te maken met het raken van je vliegenlijn op het water tijdens je achterwaartse worp.
De reden dat je lijn bij de achterwaartse worp het water raakt is een gebrek aan techniek.

Als je je vliegvishengel alleen voor de kayak wil gebruiken dan kun je beter een kortere hengel nemen (8ft, 8,6ft) De reden is dat een kortere hengel wat handelbaarder is in de kayak met het landen van vis. Mijn hengels zijn overigens allemaal 9ft, maar die had ik ook al voordat ik mijn kayak kocht.

Vergeet niet dat als je niet voldoende techniek hebt en meteen vanuit een kayak gaat vissen dit veel frustratie gaat opleveren.
Investeer dus in je werptechniek.

Ga je een hengel kopen neem dan iemand mee die er verstand van heeft, want anders bega je zeker een miskoop.

Ideale all round zoutwater kayakvliegvishengel is een 8 tot 9ft afima 8 hengel met een topactie en een stevige butt sectie waarmee je een shootinghead lekker kan wegzetten.
Prijskwaliteit technisch is een TFO een goede hengel. Mijn tip is een TFo TIcrX aftma 8

P.s. misschien leuk om eens een dagje te kayakvliegvissen als de zeebaars er weer is.
Succes ermee.
dorretje

Berichtdoor huckelberry op 25 apr 2010 22:03

en wat voor soort lijn is een beetje goed geschikt voor zeebaars?
ik ben een complete leek wat vliegvissen betreft, maar ik wil het graag een met een beginners setje proberen.
huckelberry

Berichtdoor dorretje op 26 apr 2010 21:51

Meest geschikte lijn voor het vliegvissen op zoutwater is een shootinghead. Ik zou kiezen voor een drijvende volglijn en een intermediate of langzaam zinkende head.

Nadeel van deze lijn is wel dat je best wel wat techniek nodig hebt om met deze lijn te kunnen werpen. Indien je niet kunt dubbelstrppen dan heeft het niet zo veel zin om met deze lijn te beginnen.

Voor beginners raad ik een weight forward lijn met een intermediate tip (WF8I)aan. Het merk en specifieke type is erg afhankelijk van je hengel.

Indien er interesse is kunnen we een Kayakvliegvisforumdag organiseren.
dorretje

Berichtdoor huckelberry op 27 apr 2010 07:29

pff wat een termenen, ik ben er zeker van dat ik minimaal een kayak vliegvisdag nodig heb om dat alleen al te begrijpen ;)

gelukkig heeft een vismaatje van mij nog een vliegvis setje :D die zou ik mooi mee kunnen nemen om eens wat te proberen.
huckelberry

Berichtdoor zon71 op 13 mei 2010 12:12

Het bestelde hengeltje is jammer genoeg nog niet binnen. :cry: Het is een Shakespeare Atlantis Salt Fly 2.70 mtr #8 geworden. Hij komt hopelijk volgende maand binnen. Maar nu het volgende vraagje aan de vliegvissers. Aangezien ik nu een maand heb om mooie steamers en dergelijk te maken. :D
Wat is nu ongeveer het maximun aan gewicht van een steamertje wat een 8 hengel aankan? of is dit een stomme vraag? :?:

groeten zOnno
er is altijd wel ergens buiten te spelen
zon71

Berichtdoor Auke op 13 mei 2010 13:13

Streamers zijn eigenlijk gewoon heel licht. De lijn is je werpgewicht en dan kan je ook nog kiezen voor drijvend, intermediate en zinkend.
Streamers worden ook nog wel verzwaard met dumble ogen en looddraad om het sneller te laten zinken of voor een jig effect van de streamer.
Maar heel veel gewicht word niet gebruikt...

Hier heb je nog leuke all-round streamers: http://www.flyfever.com/pages/Big-eye-minnow.html

Misschien moeten we een keer samen binden... heb je ook een vice gekocht/besteld...
Een dag niet gevist is ... een dag niet gevist... :D

- Kayakvisser blog, info, verhalen en meer over kayakvissen.
Auke
Beheerder

Berichtdoor Barns op 13 mei 2010 15:28

Het lijkt mij niet verstandig om met vliegvissen uit een kayak te beginnen :mrgreen: :mrgreen:
Werpen vanaf de kant is al moeilijk genoeg om te beginnen. ;)
Verder zou ik eerst een klein vliegje proberen te werpen. Streamers hebben wat meer luchtweerstand daardoor moeilijker te werpen (Dubbelstrippen vereist).
SUCCES :D
Barns

Volgende

Keer terug naar kayak stamcafé